40 % av friluftsprodukter steg rett før Black week

Friluftsprodukter ble dyrere før Black Week

40 % av friluftsproduktene steg kraftig i pris rett før Black week – Markedsføringen ser ikke lovlig ut, uttaler Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

Typisk for funnene våre var en rekke «tilbud» hvor produktene var satt opp svært kort tid i forkant av Black Week, skriver Tek.no

At det er mange slike tilbud ute og går bekrefter også sjef i Prisjakt, Christoffer Reina.

Sport & Friluftsliv-kategorien har hatt mange prisøkninger i oktober - som en mulig forberedelse inn mot Black Week.Hele 40 prosent av varene i Sport & Friluftsliv-kategorien gikk opp i pris i oktober, opplyser Reina.

Av disse er det 13 prosent som har steget mer enn 10 prosent i pris i oktober i år.– Det kan være noen sesongvarer som også spiller inn her, spesielt mot vintersporten og høy etterspørsel. Dette er elementer som forbrukeren må være klar over og alltid sjekke prishistorikken for å se om tilbudet som markedsføres faktisk er godt.

Sjekk prisene selv - unngå å bli lurt

1.Gå til en prissammenligningstjeneste, slik som Prisguiden.no eller Prisjakt.no

2. Søk opp produktet du er ute etter

3.Dobbelsjekk at det faktisk er samme produkt (!). Ofte kan man bli lurt av modellnavn som er nesten like, eller spesifikasjoner som er litt forskjellige

4. Sjekk oversikten over billigste butikker

5. Sjekk prishistorikken

Powered by Labrador CMS