UT Å GÅ

Å gå ca. 8200 skritt eller mer hver dag, ser ut til å være det beste for å redusere risikoen for blant annet fedme, søvnapné og alvorlig depressiv lidelse.

Noe av det viktigste vi kan gjøre her i livet er å gå fotturer.

Tekst og foto: Bjørn A. Esaissen

I over fire år har amerikanske forskere analysert data for å finne ut hvor mye du og jeg bør gå hver dag. Den nye, store studien fra USA er den første av sitt slag, og over 6.000 mennesker i alderen 41–64 år har blitt testet.

Forskerne har blant annet funnet at antall skritt i løpet av en dag kan ha stor betydning for å forebygge kroniske sykdommer, som fedme, høyt blodtrykk, depresjon, søvnapné og noen former for diabetes. Å gå ca. 8200 skritt eller mer hver dag, ser ut til å være det beste for å redusere risikoen for sykdommer.

Forskerne fant også at folk som økte sine daglige skritt fra 6.000 til 11.000, hadde omtrent 64 prosent mindre risiko for å bli overvektige sammenlignet med dem som ikke økte antall daglige skritt.

Årstiden vi er inne i nå er en mellomsesong. Det er tiden etter at løvet har falt av trærne og naturen står naken og glissen, og frem til snøen har lagt seg over hele landskapet.

Den typiske aktiviteten for folk flest på senhøsten er fotturer. Mye er flott med senhøsten; insektene er borte, myrene fryser slik at det er deilig å gå oppå dem, mørke kvelder gir vakker stjernehimmel og dansende nordlys. Kanskje den første isen har lagt seg så tykk på vannet at vi kan gå på skøyter? Temperaturen er også fin – det er ikke for varmt og ikke for kaldt.

Forskningen fra USA viser at noe av det viktigste vi kan gjøre her i livet, er å gå fotturer. Da urmennesket homo sapiens reiste seg opp på to føtter og begynte å gå for om lag sytti tusen år siden, la det grunnlaget for vår sivilisasjon. Siden har det å bruke beina vært helt avgjørende for menneskets utbredelse og utvikling.

Senhøstens oppfordring må derfor bli: Ut å gå!

Hele undersøkelsen finner du her: https://www.nature.com/articles/s41591-022-02012-w