Pensum
GO’BITEN

Tursnacks

Tekst og foto:
Trude Witzell

Å gå på skitur uten å ha noe godt på lur er nesten utenkelig. Hva som ble puttet i lomma før 1937 og hele Norges tursjokolade kom på markedet kan man lure på. Men for å holde blodsukkeret litt mer stabilt kan man også lage sin egen tursnacks. Selv synes jeg det ofte blir for mye peanøtter og fruktbiter, men for lite mørk sjokolade i de ferdige blandingene.

Tur-mix

Bland det du ønsker av nøtter og frø, stek det i ovnen i ca. 20 minutter på 150 grader. Ved at nøttene ristes (stekes), så får du frem mye mer smak, men fortsatt like sunt. La nøttene deretter avkjøles, før du tilsetter tørket frukt eller sjokolade. Det er bare å bruke fantasien, min blanding ble slik:

  • 300 gram valnøtter/hasselnøtter/mandler

  • 100 gram gresskarfrø

  • 50 gram tranebær

  • 100 gram 85 % sjokolade

  • 40 gram lakris i små biter

Ha det over på en ziplock-pose.

Du må logge inn for å lese videre

Logg inn Jeg abonnerer på magasinet Friluftsliv, og ønsker gratis tilgang til nettutgaven! Jeg ønsker å abonnere* på magasinet Friluftsliv med gratis tilgang til nettutgaven!

* Som ny abonnent for et år eller mer mottar du en velkomstgave, lue i merinoull fra Aclima til en verdi av 249,- med første nr.