Feil
  • JUser::_load: Unable to load user with id: 62

Risgrøt og rislapper

Lagt til: torsdag 04. mars 2010 10:51

Hater du havregrøt? Fatt mot! Det finnes alternativer. Hva med en stor tallerken dampende varm risgrøt som start på dagen?

Tekst og foto: Randulf Valle

Å koke risgrynsgrøt er egentlig ganske enkelt. Her som ellers finnes det litt ulike fremgangsmåter, men blander du melk og gryn etter anvisning på pakka og koker det en times tid er du godt på sporet. Mange velger å koke risen i litt vann først og så tilsette melka. Uansett er det viktig å bruke svak varme og røre godt – spesielt når melka er tilsatt. Det krever nøyaktig primusjustering eller fin regulering av brensel på bålet når maten lages ute i felt. En stor, stødig kjele, hvor du kan røre skikkelig uten at det skvetter til alle kanter, er også en stor fordel.

Tørrmelk

Å ha med melk på tur er lite praktisk. Heldigvis fungerer det like bra med tørrmelk. Siden tørrmelka  har lett for å svi seg i kjelen er det lurt å koke grynene i bare vann, og tilsette tørrmelk helt på slutten av koketiden. Rør ut melkepulveret i litt vann før du heller den i den putrende grautgryta. Har du melkepulkver rett i kokende vann, har det lett for å klumpe seg, og det er vanskelig å røre ut klumpene igjen.

Lang koketid
I mange sammenhenger er det lenge å vente en time på maten – for lenge vil mange si. En løsning er å bruke lettkokte risgryn. Her kan du få grøt med redusert koketid - faktisk helt ned til fem minutter. Dette er riktignok tiden grøten skal koke, etter at den er kokt opp, så total tilberedningstid blir noe lenger. Det finnes poser med gryn for én eller to porsjoner grøt. Disse er ofte smakssatt med vaniljesukker. Det kan være godt den første porsjonen, men skal du spise grøt mange dager på rad kan det etter hvert bli noe emment...
Det går an å koke grøt av annen ris enn grøtris også. Personlig kan jeg styre meg for dette, da annen ris ikke gir samme grøtkonsistens. Maten får mer karakter av kokt ris med melk, enn av skikkelig grøt.
Sverger du til vanlig, seinkokt grøtris finnes det fortsatt et par muligheter for å redusere koketida.  Litt tid sparer du på å la gryna fosskoke i starten. Et alternativ er å legge grynene i bløt over natta. Pass på at de ligger lunt og under tett lokk. Ligger du i ro i teltleir eller hytte kan du også koke opp risgryn og vann om morgenen og sette det på et lunt sted, gjerne innpakket i et pledd, en sovepose eller lignende. Når dagens tur er fullført trenger du kun å koke opp grøten igjen og tilsette tørrmelk, blandet ut i vann.

Tilbehør og næring
For de fleste hører smørøye, sukker og kanel risgrøten til. Smøret tar kanskje slutt etter noen dager på tur. Sukker er derimot enkelt å ha med, og er dessuten ren energi. Kanel veier nesten ingen ting og gir en fin variasjon i smaken, noe som spesielt er velkomment på langturer.
Rent næringsmessig er det ett problem med risgrøten: Den inneholder veldig mye vann. Dermed blir magen fort full og en kan oppleve å brått gå tom for energi etter ei stund. Som ekspedisjonsfrokost er nok derfor havregrøt og ikke minst frokostblanding vel så godt egnet. Disse rettene har også mye enklere tilberedning.

Rislapper
Hva gjør man så når man er stappmett etter grøtfrokosten og det fortsatt er rikelig igjen i gryta? «Riskrem» er kanskje en naturlig respons, og bor du på hytte er det ingen ting i veien for å ta med litt kremfløte for dette formålet. Pisket krem og sukker blandes ganske enkelt med grøtrestene og vips er desserten klar.
På telttur er neppe kremfløte det de fleste har i sekken. Da er det mer nærliggende å lage rislapper av grøtrestene. Da blander du grøten med noen spiseskjeer mel og et par egg. Nå er vel ikke mel og egg det vanligste å ha i sekken heller, men det fungerer fint med noen skjeer pannekakemix og litt vann.
Rislappene steiker du i godt smurt panne. De henger ikke like godt sammen som pannekaker, så det er lurt å lage de relativt små. En diameter på omkring 10 cm er passe. Lappene blir også tjukkere enn pannekaker så litt forsiktig varme sørger for at de blir gjennomstekt, før de blir svidd. Rislapper serverer du med sukker, sirup eller syltetøy – gjerne nylaget av friske bær. Det er jo snart sommer...

Relaterte artikler (etter søkeord)

Mer i denne kategorien: « Blåskjell Pannekaker »

Søk

Nyhetsbrev

Nyttige matlenker